Agdz, 13 juli 2019 - Reisverslag uit Agdz, Marokko van Anne-Marie Smets - WaarBenJij.nu Agdz, 13 juli 2019 - Reisverslag uit Agdz, Marokko van Anne-Marie Smets - WaarBenJij.nu

Agdz, 13 juli 2019

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

13 Juli 2019 | Marokko, Agdz

Toen we vanmorgen in alle vroegte zaten te ontbijten in de tuin, was al echt te voelen dat het een bloedhete dag zou worden. We wilden vandaag de Draa Vallei in rijden en vanwege de hitte wilden we vroeg vertrekken. Ons eindpunt is de stad Zagora, zo’n anderhalf uur rijden. Halverwege bezoeken we nog een oude kasbah, waar je in kunt. Natuurlijk tegen betaling, 20 dirham per persoon. Er wordt meteen een aantal jongetjes op ons afgestuurd om ons de kasbah in te gidsen. Liever niet, maar toe maar dan. Ze zijn niet echt vervelend. Als we de kasbah bekeken hebben (inmiddels tikken we de 40 graden al bijna aan), gaan we even wat drinken in het nabijgelegen cafeetje. Heerlijke cappuccino!! We gaan weer snel door, want we drijven bijna van de plastic stoeltjes af. Lekker terug naar de airco. De route is echt prachtig en ook de dorpen aan de kant zijn veel “mooier”. De mensen zijn hier véél donkerder en er wordt heel veel op ezeltjes gereden. In Zagora aangekomen, gaan we op zoek naar het bord: “vanaf hier nog 52 dagen naar Timboektoe” (per kameel). Dit klopt echt, want Zagora was het begin van de woestijn. We kunnen het bord niet vinden en als we op een parkeerplaats even staan te overleggen, hebben we meteen weer een mannetje aan onze broek hangen. Voor 20 dirham wijst hij ons wel even de weg. Of we hem maar even achterna willen rijden. Echt tof vind ik dat niet, maar we kunnen het bord echt niet alleen vinden en we kunnen hier niet weg zonder dat we dat bord gezien hebben!!! Hij brengt ons er keurig naar toe en we zijn natuurlijk nog niet van hem af. Voor nog eens 20 dirham brengt hij ons naar een mooie kasbah en naar een zandduin. We bespreken dit en besluiten hem te volgen, maar dat hij dan ook echt moet moeven!! We stoppen weer ergens en daar moeten we dan blijkbaar nog 5 min. lopen en daar en daar naartoe. Ja duuuhhh, ik heb hier echt geen zin in. Daarna moeten we natuurlijk ook nog mee naar zijn restaurant (want dat heeft hij ook nog). Ik heb hier geen zin in (en Su ook niet) en we laten hem staan en vertrekken. We zoeken zelf een restaurant waar we een prima lunch gebruiken. Inmiddels is het dus echt 50 graden en we willen snel terug naar het zwembad!! We moeten alleen nog even anderhalf uur terug rijden. We zien nog kamelen onderweg en nog een paar mooie kashba's. Maar daarna kunnen we dan ook een heerlijke duik nemen. Tot morgen!!

• 13 Juli 2019 - 19:44

Gerda Diddens:

hoe houden jullie het vol die hitte,hier gingen we al kapot bij 38 gr.
    a.m. wat is een dirham en eenkasbah?????

gr. mam en pap.

dit berichtje is ook voor de jongetjes,jullie ook lieve groetjes ons