Ouarzazate, 14 juli 2019 - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Anne-Marie Smets - WaarBenJij.nu Ouarzazate, 14 juli 2019 - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Anne-Marie Smets - WaarBenJij.nu

Ouarzazate, 14 juli 2019

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

14 Juli 2019 | Marokko, Ouarzazate

Het is half elf en we liggen alweer in bed. We zijn hier s ‘avonds echt kapot moe. Maar we sjouwen dan ook de hele dag rond in zo’n 48 graden en dat vreet energie. Nu liggen we lekker in de airco, dat slaapt ook beter. Het was weer een goed gevulde dag. Het uitchecken vanmorgen verliep weer zeer prettig. Ze hadden de rekening keurig verdeeld en de prijzen waren weer schappelijk. Er was niks in rekening gebracht voor het ontbijt (2 dagen), dus dat was heel netjes. De grootste post op de rekening waren de 25 biertjes van de heren. Een van de weinige hotels waar alcohol te krijgen is. In de andere hotels/riads vragen de jongens gewoon of ons eigen bier in de koelkast mag en dat is dan geen probleem. Maar in dit hotel hebben de jongens de voorraad van het hotel opgedronken. We gaan op weg en het eerste stuk is door de “Black Mountains”, een mooi stuk gebergte. We zijn op weg naar Ait Ben Haddou: een mooie, goed bewaard gebleven oude stad, met diverse kasba's, uit de 11e eeuw. Deze plaats is veel vaak het decor geweest in films/series: the Gladiator, Jewel off the Nile en natuurlijk Game of Thrones (voor de kenners: Yunkai). Natuurlijk moest er weer een stukje gelopen worden voordat we er waren, maar daar lag het dan toch; erg mooi!! Natuurlijk komen we er weer niet onderuit: een gids!! Maar deze is speciaal: hij had gefigureerd in Game of Thrones en ja, we hebben de foto’s gezien! Het was best wel weer een klim om helemaal tot bovenin te komen en ik moest halverwege echt afhaken. Het zweet gutste over mijn hele lijf en ik ben dan ook ergens in de schaduw gaan zitten, wachtend op de rest. Su voegde zich even later ook bij mij. Die ging bijna tegen de vlakte van de hitte. Met z’n allen zijn we weer naar beneden gelopen en zijn we ergens gaan lunchen. Ergens in de airco a.u.b.!!! Na de lunch zijn we verder gereden en stonden de “Atlas Studios” op het programma. Hier zijn tal van bekende films opgenomen (o.a. Ben Hur, Cleopatra). Het is een beetje vergane glorie en als het niet zo heet was geweest hadden we hier echt wel wat langer doorgebracht. Maar vooral Tim en Niels hebben het “park” eer aangedaan en zijn bijna overal geweest. Zij vonden het wel lachen. Daarna zijn we echt richting hotel gereden omdat we wederom verlangden naar een koele duik. Dat was zoooo lekker en yes, ook hier hebben ze een koud pilsje voor de jongens. Wat wil je nog meer?? Het avondeten was ook weer voortreffelijk. Je kunt hier echt heel erg lekker eten overal!! Morgen hebben we weer een reisdag (5 tot 6 uur) en gaan we naar Marrakech. Tot morgen.

Ik heb trouwens in de verslagen van de laatste dagen wat foto’s toegevoegd, omdat de wifi hier weer super is.

Mam: een dirham is Marokaans geld (10 dirham is iets minder dan 1 euro)
Een kasbah is een oud huis, met vier torens, waar vroeger het dorpshoofd in woonde.