Essaouira, 2 juni 2019 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Anne-Marie Smets - WaarBenJij.nu Essaouira, 2 juni 2019 - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Anne-Marie Smets - WaarBenJij.nu

Essaouira, 2 juni 2019

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

02 Juli 2019 | Marokko, Essaouira

Prima geslapen vannacht in onze riad. Een riad is een traditioneel Marrokaans huis met een binnenplaats/tuin. Veel riads fungeren tegenwoordig als hotel (is leuk voor de toeristen). Na een heerlijk ontbijtje met croissants, verse jus d’orange, stokbroodjes, zijn we op weg gegaan om bier te zoeken. Tim had op internet een grote supermarkt gevonden: de Marjane. Nooit van gehoord. Nou, groot was hij zeker, maar....geen bier natuurlijk. Tja jongens, we zijn nu eenmaal op vakantie in een Islamitisch land. Goed, alleen ijsblokjes gekocht en met de koelbox vol met frisdrank en water op weg naar Essaouira. Dit is een plaatsje aan de Atlantische Oceaan. Als we uit Marrakech wegrijden, moeten we bij een rotonde nog stoppen voor een gevangenen-transport. Spectaculair! 3 bussen met gevangenen en zeker 10 begeleidende politieauto's en motoren met alle toeters en bellen. Compleet met bivakmutsen en grote geweren. Goed, ook weer gezien en door. De wegen zijn prima te berijden, alleen iets beter op de maximum snelheid letten: geflitst!! We reden 80 waar je maar 60 mocht rijden. Bord gemist. De politie zet ons aan de kant en we krijgen een boete. En dan komt het: we moeten 500 Dirham (ongeveer 46 euro) betalen mét bon of 200 Dirham (ongeveer 18 euro) zonder bon. Stelletje ratten!! Wij natuurlijk 200 betalen en we mogen doorrijden. Heeft hij ook weer een gratis lunch.... Onderweg komen we nog bij een uitzichtpunt waar we even uitstappen. Ze staan daar met kamelen de toeristen al op te wachten: of we op de foto willen met een kameel: non, merci! Alles om de toeristen gelukkig te maken. Als we het stadje inrijden staan er allemaal mannetjes met sleutelbosjes naar ons te zwaaien. Wat willen die nou weer? Natuurlijk! Of we een slaapplaats willen! Heel inventief, maar die hebben we gelukkig al. Ons hotel is een plaatje en ik waan mij direct in duizend-en-één nacht. Onze kamer is ook al zo mooi, super groot en heerlijk luxe. Jammer dat we hier maar 1 nachtje slapen. Omdat onze kamer nog niet klaar is, lopen we even naar het strand. Hier krijgen de jongens dan eindelijk hun eerste felbegeerde biertje. Proost jongens. Na de lunch gaan we terug naar het hotel, waar onze kamer inmiddels klaar is. We brengen de rest van de middag lekker door aan het zwembad. Er staat een straffe wind, maar in de zon is het goed te doen. Aan het einde van de middag gaan we naar de medina van Essaouira. Een medina is het oudste gedeelte van een stad, meestal omringd door stadsmuren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me in het begin niet zo op mijn gemak voelde. (Lees: ik wilde eigenlijk direct weer weg). Er waren nog maar heel weinig toeristen (blijkbaar waren we erg vroeg). Maar gelukkig hebben mijn mannen me over mijn “angst” heen geholpen (ik ben echt een provinciaaltje) en hebben we lekker rondgewandeld. Echt gewinkeld hebben we nog niet, dat doe ik over een paar dagen wel met Susanne en Floor. In Essaouira zijn op diverse locaties opnames gemaakt voor Game off Thrones. Die hebben we bezocht en dat is altijd weer leuk. Ik was trouwens ook wel erg blij met mijn lange jurk en mijn spijkerjasje. Vrouwen die te bloot gekleed waren, werden echt wel nagekeken. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Is voor jezelf gewoon prettiger. In een van de zijstraatjes vonden we een heel leuk, klein restaurantje waar we heerlijk gegeten hebben. Daarna weer hotel-waarts. Al met al weer een welbestede dag. Morgen naar Casablanca en Rabat. Tot morgen.

  • 02 Juli 2019 - 20:44

    Gerda Diddens:

    wat een avonturen al op de eerste dag geniet er maar lekker van gr. mam.

  • 03 Juli 2019 - 09:01

    Susanne Jongen:

    Heb ze auk un paar “unsollied” gekoch ?? (Haha, insider GOT grapje.)
    Ik kreeg trouwes gen berich op de e-mail van dit verslaag, gister waal!

    Nog maar 3 nachjes,

    Xxx Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Essaouira

Anne-Marie

Actief sinds 28 April 2016
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 15670

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 21 Juli 2019

Marokko 2019

24 Juni 2018 - 20 Juli 2018

Amerika 2018

16 Juli 2016 - 07 Augustus 2016

Amerika 2016

Landen bezocht: